Kas tie tādi – vilcieniņi – jeb ieskats Ticket To Ride (3. daļa)

Turpinājums pirmajai un otrajai daļai – papildinājumi. Šī sadaļa doši vien būs interesantāka tiem, kas jau ir iepazinušies ar kādu no pamatspēlēm, un lūkojas – kas tad vēl ir interesants?
Piezīme – visiem šajā daļā aprakstītajiem papildinājumiem ir nepieciešama pamatspēle (Eiropa vai ASV), no kuras tiek ņemti vagoni, spēļu kārtis, ejamie kauliņi u.tml. !!!

Map collection 4: Nederland

Nīderlande.
Šķiet, ka šī karte tika izstrādāta kopā ar Āfriku, bet, pieļauju, ka izstrādātāju kompānijā uzradās kāds mārketinga guru, kurš izfunktierēja – izdot 2 kartes vienā papildinājumā – tas nav stilīgi. Labāk izdot divas kartes, katru savā kastē, un par katru lai pircēji maksā atsevišķi! Lielisks biznesa plāns. (Āfriku izdeva 2012.gadā, bet Nīderlandi – salīdzinoši drīz 2013. gadā) Ja galaprodukts būtu labs, tad droši vien nevienu tas neuztrauktu. taču tā diemžēl nebija.
Jāatzīst, ka Nīderlande ir sanākusi maķenīt labāka par Āfriku, tomēr ir pietiekami daudz lietu, pie kā piekasīties.
Šīs spēles jaunievedums ir maksas ceļi un nauda. Spēles pamats ir kā iepriekš – izvēlies misijas, būvē ceļus, savieno pilsētas. Taču – šeit lielākā daļa ceļu ir dubultie. Katrs dalībnieks spēles sākumā kopā ar kārtīm, vagoniem un visu pārējo, tiek pie 30 naudiņām. Par katra ceļa uzcelšanu nākas šķirties no 1-4 naudiņām, atkarībā no ceļa garuma un novietojuma kartē. Bet tas vēl nav viss. Tas kurš uzceļ pirmais, šo naudiņu samaksā bankai. Tas, kurš ceļ otrais – maksā tam, kurš ceļu uzbūvējis pirmais. Tas nozīmē, ka ir svarīgi ceļus būvēt pēc iespējas ātrāk, un būt pirmajam, tai pašā laikā rodas dilemma – krāt garākam ceļam vai uzbūvēt ātrāk vairākus īsus. Naudai ir liela nozīme, jo spēles beigās tas, kurš sapelnījis visvairāk naudiņas, tiek pie diezgan iespaidīga 55 punktu bonusa. Otrs bagātākais dabū 35, trešais 20, ceturtais 10 punktus. Gadījumā, ja sanāk iztērēt visas savas sākumā piešķirtās 30 naudiņas, no bankas var saņemt aizdevumu – 5 naudiņas vienā gājienā, kas beigās skaitās mīnusā, turklāt, pat ja beigās esi plusos, tas vienalga – ja pie tiem esi ticis ar kredīta palīdzību, uz bonusu vairs pretendēt nevar.

 

Mans vērtējums 6.5 vagoni no 10.
Mazliet kaitina nesalasāmais fonts un baltie burti uz zaļā fona. Spēli tas būtiski neietekmē, tomēr pat pēc vairākkārtējas izspēlēšanas ir problēmas ar pilsētu atrašanu, kā arī tas, ka karte ir tikai viena, plusiņus nedod.
Jaunā naudas sistēma ir samērā interesanta, un, ja mērķis ir vienkārši uzspēlēt un labi pavadīt laiku, tad spēle ir diezgan OK.
Tas kas nešķita OK, ir pārāk lielais misiju veiksmes faktors un punktu starpība starp pirmajiem un pēdējim.
Līdz šim skaitīšana bija diezgan vienkārša – virs 100 samērā labi, zem 100 – nu tā; virs 120 ļoti labi, zem 80 – spēle nav izdevusies.
Jau Āfrikā (pat spēlējot, kā vēlāk izrādījās, pēc ne pārāk korektas noteikumu interpretācijas) parādījās tendence, ka uzvarētājs  pie veiksmīgas izspēles viegli savāc 150 vai vairāk punktus, savukārt Nīderlandē jau 200 punkti spēlē vairs izbrīnu neraisa (mūsu rekords – 274 punkti). Šī lielā punktu atšķirība bija viens no iemesliem, kāpēc mūsu turnīrā šī karte noturējās tikai vienu sezonu.
Tātad kopsavilkums – patiks tiem kam, iet pie sirds spēles ar naudas izmantošanu, daudz misijas, stratēģija kurā jāsabalansē ātrums/izdevīgums. Ne pārāk – klasisko Ticket to ride vērtību cienītājiem.
6.5 vagoni – ir labāka kā Āfrika, ir interesanta stratēģija/mehānika, tomēr ir mīnusi kas liedz dot vairāk (tomēr, vēlreiz gribu uzsvērt, ka mani spriedumi par spēli ir balstīti arī par tās izmantošanu turnīros, kas vairumam droši vien nav tik būtiski).
Ja būtu apvienota vienā paplašinājumā ar Āfriku, dotu par vienu vagonu vairāk.

Map collection 5: United Kingdom and Pennsylvania.

Ja pēdējie papildinājumi pamazām sāka atgādināt vairākas reizes sildītu ēdienu – ēst jau var, bet bauda – nosacīta, tad šis laidiens iepūš jaunas dvesmas, sagādājot jaunas emocijas un iespaidus.
Jāsāk  droši vien ar to, ka izstrādātāji ir atgriezušies pie jau pārbaudītā divpusējās kartes formāta (vienā kastē divas spēles). Tāpat, arī pati spēle ir piedzīvojusi diezgan kardinālas izmaiņas (uz labo pusi)

Apvienotā Karaliste (UK)
Spēle it kā tā pati, tomēr pārmaiņas ir pamatīgas.
Varētu teikt, ka tā ir kļuvusi mūsdienīgāka.  Sāksim ar to, ka tā ir tikusi pie savas kāršu kavas, kurā ir par 6 džokeriem vairāk  nekā ierastajās pamatspēlēs, un džokeriem šeit ir milzīga nozīme, tos vajag daudz un dikti. Savukārt vagonu skaits ir samazinājies – tie šeit ir tikai 35.
Spēli uzsākot, dalībnieki drīkst būvēt tikai kartes Anglijas daļā (ap Londonu) un tikai viena un divu vagonu garuma ceļus. Visur citur aizceļot var pērkot un attīstot tehnoloģijas. Piemēram – vajag uzcelt ceļu 3 vagonu garumā – sākumā par vienu džokeri var nopirkt tehnoloģiju, kas kurinātāju aizvieto ar mehānisku ogļu padevi. Vajag vēl garāku gabalu? Nav problēmu, par diviem džokeriem ir pieejams augstspiediena tvaika katls, kas ļaus pieveikt ceļus, kas garāki par 3 posmiem. Priekšā ūdens un nepieciešams prāmis? Tad dzenskrūve būs tieši tas kas vajadzīgs. Nu, un tā kā Karaliste sastāv no vairākām daļām, tad nāksies vēl piepirkt atļaujas ceļot uz Velsu, Skotiju un Īriju, kā arī var aizlaist uz netālu esošo Franciju. Tātad, ja ir misija aizbraukt no Londonas uz Dublinu vai Franciju, vajadzēs sasodīti daudz džokeru, jo būs vajadzīga gan caurlaide, gan prāmis, gan atbilstošā garuma ceļš. Par laimi, jebkuras 4 kārtis var aizvietot džokeri, turklāt, nopērkot pareizo tehnoloģiju – pastiprinātājs (booster), pie džokera jau varēs tikt, šķiroties vien no 3 kārtīm. Vēl ir arī tādas tehnoloģijas kā pastiprināts tvaika katls (+1 punkts, uzceļot sauszemes ceļu), tvaika turbīna (2 punkti kāt par katru prāmju ceļu), dubultlokomotīve (+2 punkti par katru izpildīto misiju) u.c.
Šīs pieminētās ir spēles bāzes versijā. Kad ar esošajām tehnoloģijām ir tikts skaidrībā, var spēlēt variantu ar attīstītajām tehnoloģijām (advanced tehnologies), bet tās šobrīd nemaz nesākšu uzskaitīt, lai neradītu sajukumu smadzenēs.
Sākumā drusku paiet laiks, kamēr saprot kas kurā vietā nepieciešams, bet kad “iebrauc”, spēlēt kļūst vienkārši un aizraujoši.

 

Mans vērējums: 10 vagoni no 10.
Veidotāji šoreiz ir pacentušies, un ar jauninievedumiem patiešām ir radījuši ko jaunu, iedvešot spēlei otru elpu.
Arī punktu skaits ir atgriezies manis iepriekš pieminētajās standarta robežās (virs 100 labi utt.)

Pensilvānija
Šeit laikam jāsāk ar mazu ieskatu vēsturē. Ko mums izsaka vārds Pensilvānija? Daļa droši vien zina, ka tas ir kaut kur Amerikā. Daži gan jau zina mazliet precīzāk – tas ir štats ASV austrumos, un tur ir tādas pilsētas kā Filadelfija un Pitsburga. Bet kāds gan tam sakars ar dzelzceļu? Tad nu lūk, šajā štatā 19. gadsimta beigās Filadefijā bija (un joprojām ir) osta, bet satiksme bija visai draņķīga, prāmju līnijas mēdza aizsalt. Kaimiņu štatos satiksme attīstījās, un ostas īpašnieki sāka uztraukties, ka zaudēs kravas, un kaut ko vajadzēja darīt lietas labā. Tā nu 1846. gadā tika dibināta privāta kompānija, kura ar štata atļauju sāka būvēt dzelzceļa līniju, kas savienotu Harisburgu un Pitsburgu. Un tad gāja vaļā… mazā firmiņa “Pennsylvania Railroad” kļuva par impēriju un lielāko dzelzceļa līniju tīklu pasaulē. Turpmāko ~70 gadu laikā tā apvienojās, pārpirka vai kā citādi “apēda” apmēram 800 citas kompānijas, un 20. gadsimta 20. gados tai piederēja gandrīz 17000 kilometru dzelzceļa (kas bija apmēram trīs reizes vairāk nekā visi pārējie kopā). Tā bija lielākā kompānija pasaulē, kuras akcijas tika tirgotas biržā, un tās vērtība bija lielāka, nekā ASV budžets. Man ir grūti piemeklēt kādu mūsdienu analogu – jā, ir milži Google, Apple, bet, lai arī tās ir miljardu kompānijas, tomēr Google, kam šī  raksta brīdī vērtība ir ap 550 miljardiem dolāru, nekonkurē ar 3.9 triljonus lielo ASV budžetu. Protams, ūdeņu kopš tiem lakiem daudz aiztecējis, bet nu vismaz būšu devis ieskatu, kas ir savulaik bijis “Pennssylvania Railroad” (PRR) un kāpēc tam ir vērts veltīt veselu spēli.
Un nu beidzot arī par pašu spēli.
Karte pati par sevi diezgan līdzīga klasiskajai ASV kartei (nu, ja vien neskaita to, ka mūsdienu populārās pilsētas nebūt nebija ~1900 gada slavenākie dzelzceļa mezgli)
Noteikumi diezgan vienkārši – uzbūvējot ceļu, pie reizes nopelni akciju (vērtspapīru). Dažādos ceļos ir pieejamas dažādu pārvadājumu kompāniju akcijas. Kopā ir pārstāvētas 9 dažāda izmēra kompānijas – sākot no pavisam maziņām (2 akcijas) līdz pašam PRR (15 akcijas). Akciju vākšanā jau sākas matemātika – pa kuriem ceļiem laist savas misijas lai tiktu pie konkrētām akcijām, jāseko, ko citi pērk, cik daudz. Beigās, kopā pie ceļu un misiju punktiem tiek skaitīti arī akciju punkti. Piemēram, tas, kuram beigās ir visvairāk PRR akciju, tiek pie 30 punktiem, otrs ražīgākais vācējs pie 21 punkta, utt. Jo mazāka kompānija, jo mazāk punktu, ko sadalīt. Interesanti, ka šeit nav neizšķirtu – ja ir vienāds skaits akciju, vairāk dabū tas, kuram akcija ir ātrāk nopirkta (uz akciju kārtīm ir numuriņi ar secību)

 

Mans vērtējums: 8 vagoni no 10
Atzīšos gan, ka spēlējis esmu vien pāris reizes.
Priekšrocības būs tiem, kam ir laba atmiņa un kas spēj atcerēties citu kārtis 🙂
Par pašu spēli – ideja – ļoti laba, realizācija… Teiksim tā, es vēl pats tikai apzinu stratēģijas un knifus. Akcijas dod ļoti nopietnu punktu pienesumu; protams, misijas izpildīt ir svarīgi, bet svarīgāk ir uzķert uz kurām no pieejamajām akcijām konkrētajā situācijā būvēt savu biznesu – vai tēmēt uz daudzām mazajām kompānijām vai tomēr koncentrēties uz divām – trim lielajām.

Manuprāt abas papildinājuma spēles ir izdevušās ļoti labas, ir ienesušas gana daudz inovāciju un azarta, atliek tikai spēlēt.

Categorized: 140+, games
  • kazhe

    Nīderlande, manuprāt, ir drusku labāk vērtējama – naudas mehānisms strādā teicami un motivē ātri sākt būvniecību. Punktu daudzums par misijām gan patiešām brīžiem ir nejaušības raisošs