Kas tie tādi – vilcieniņi – jeb ieskats Ticket To Ride (2. daļa)

Turpinājums 1. daļai – papildinājumi. Šī sadaļa doši vien būs interesantāka tiem, kas jau ir iepazinušies ar kādu no pamatspēlēm, un lūkojas – kas tad vēl ir interesants?
Piezīme – visiem šajā daļā aprakstītajiem papildinājumiem ir nepieciešama pamatspēle (Eiropa vai ASV), no kuras tiek ņemti vagoni, spēļu kārtis, ejamie kauliņi u.tml. !!!

Map Collection 1: Team Asia and Legendary Asia

Āzija.

Grūti uzrakstīt kaut ko jaunu par velosipēdu, ja nekas jauns nav izdomāts, bet esošais ir tikai “uzfrišināts”
Šajā spēlē, līdzīgi kā dažās citās kartēs, ir prāmju ceļi, bet nav tuneļu. Tāpat kā Eiropā, šeit sākumā ir viena garā un 3 īsās misijas.
Atšķirīgā lieta – šeit ir nogruvumi (lauciņi, kas atzīmēti ar X) – uz tiem, būvējot ceļu, nākas iztērēt 2 vagonus, vienu liekot uz laukuma, otru – speciālā nogruvumu laukā. Par katru nogruvumu laukā esošu vagonu beigās skaita 2 punktus. Tādējādi ļoti labi sabalansējas īso un garo ceļu attiecība – un ir mazāka priekšrocība garajiem ceļiem.
Spēles beigās 10 punktu bonuss par visvairāk vienā ceļā savienotajām pilsētām.

 

Mans vērtējums – 10 vagoni no 10.
Viena no manām favorītkartēm. Ļoti vienkārša, tajā pašā laikā dod iespēju izspēlēt dažādas stratēģijas un mainīt tās spēles gaitā – pēc vajadzības un notikumiem laukumā likt uzsvaru uz garajem ceļiem, misjām, nogruvumiem (laba iespēja spēli pabeigt pirmajam un patraucēt citiem misiju izpildi). Rekomendēju 🙂

Āzija komandās.
  Šeit koncepts ir pilnīgi savādāks. Pamatprincips ir kā jebkurā citā Ticket to ride – jāņem kārtis, jābūvē ceļi utt., taču šeit 4 vai 6 spēlētāji sadalās divās vai trīs komandās, katrā pa divi. Kopā vienai komandai ir 54 kauliņi, katram dalībniekam pa 27. Katram spēlētājam ir savas privātās misijas, kas netiek rādītas, un kopējās, ko redz arī komandas biedrs. Uzdevums ir izpildīt gan kopējās, gan katram savas misijas. Var publiskot papildus misijas un komandas biedram dot mājienu, kādā virzienā doties, lai pildot kopējās misijas, izpildītu arī privātās, respektīvi, jāmēģina uzminēt, kā palīdzēt partnerim. Būvējot ceļus, drīkst izmantot partnera kārtis, taču katram jāizmanto savi vagoni.
Vēl ir sīkas nianses, kā piemēram – uz tuneļiem ir cipariņi – 4,5,6. Eiropā būvējot tuneli, ir jāatklāj 3 kārtis, bet šeit – tik cik attiecīgais cipariņš.
Varētu patikt bridža un komandu spēļu cienītājiem , savukārt ne pārāk – tiem, kam patīk visu kontrolēt vieniem pašiem, jo kļūdu gadījumā – nokļūdies individuāli – nu, pats vainīgs, bet komandā – pavelc uz leju arī partneri.
Šim variantam vērtējumu nesniegšu, esmu izspēlējis pāris partijas, tomēr tas ir pārāk maz, lai novērtētu.

Map collection 2: India and Switzerland

Indija

Sāksim ar to, ka Indijas spēles laukums, salīdzinot ar citiem pārējiem ir vertikāls Indijas kartes formas dēļ. Spēles gaitu gan tas nekādi neietekmē, viss tāpat ir ļoti viegli uztverams. Kartes specifika – tikpat kā nav garo ceļu, bet ir ļoti daudz mazu, īsu celiņu. Šajā spēlē būs grūti uzvarēt ar garo ceļu stratēģiju, kas iet cauri dažās citās kartēs. Arī šeit ir 10 punktu bonuss par garāko nepārtraukto ceļu, bet punktu ziņā ienesīgākas (un tā ir šīs kartes specifika un odziņa) ir mandalas. Mandala skaitās tad, ja misija (savienot 2 pilsētas) ir izpildīta divreiz – savienojot pilsētas pa diviem atšķirīgem ceļiem. Jo vairāk mandalu, jo lielāki bonusa punkti.

 

Mans vērtējums – 8 vagoni no 10.
Samērā laba sabalansētība ir iespējas izpausties, bet pilnībai kaut kā pietrūkst. Kā tieši – nezinu.
Mulsinošais brīdis, kaut arī ticis spēlēts daudzreiz, ir misiju kārtis. Uz misiju kārtīm parasti attēlota miniatūra karte, pilsētu nosaukumi kas jāsavieno, un punkti kartē, kur šīs pilsētas atrodas.  Parasti pilsētu nosaukumi, skatoties kartē ir no labās uz kreiso pusi, no augšas uz apakšu. Šajā gadījumā ir pilnīgi otrādi – kā arābu rakstībā – galapunkti norādīti pretējā secībā. Dažreiz tas sagādā jautrus brīžus vajadzīgo pilsētu pamanīšanā 🙂

Šveice

Šveices karte ir otrā pusē Indijas spēles laukumam.
2007. gadā Šveices karte tika izdota kā atsevišķa spēle, turklāt, tiem laikiem salīdzinoši mazā tirāžā. Taču tā izrādījās tik populāra, ka to izdeva vēlreiz, 2011. gadā, iekļaujot paplašinājumā ar Indiju, un pārizdošana, man šķiet ir labākais kompliments, kas spēlei var būt.
Šai spēlei ir ļoti daudz kas kopīgs ar Ziemeļvalstīm – arī maksimālais spēlētāju skaits ir trīs, tiek izmantoti 40 vagoni, džokerus ņem kā parastas kārtis, bet tos izmantot var tikai tuneļos.
Taču galvenā šīs spēles odziņa ir tā, ka šeit misijās parādās ne tikai pilsētas, bet arī valstis – piemēram, veidojot daudz dažādas variācijas – pilsēta – pilsēta, pilsēta – valsts, valsts – valsts, turklāt dodot izvēli. Piemēram kā bildē – savienojot Franciju ar Vāciju (kas ir tuvu) – 5 punkti, bet savienojot Franciju ar Austriju (kas ir tālu, un pāri visam laukumam, var tikt jau pie veseliem 14 punktiem). Tas pats ar pilsētām un blakus esošajām valstīm.

 

Mans vērtējums – 10 vagoni no 10.
(Manuprāt) labākā šīs spēles 3 spēlētāju versija.
Ja Šveici varētu spēlēt vairāk nekā 3 cilvēki, dotu 11 vagonus 🙂
Šajā spēlē ir paņemts labākais no Eiropas un pieliktas klāt valstis, līdz ar to ir milzumdaudz izspēles variantu, kā arī ir laba garo un īso ceļu attiecība. Vienīgie, kam šī karte varētu būt “nu tā…” iragresīvās taktikas cienītāji – spēlētāji, kas savu uzvaru būvē uz citu spēlētāju ierobežošanu (un tas nav domāts sliktā nozīmē, jo ir kartes, kur šāda taktika ļoti labi iederas un darbojas, turklāt, spēlējot turnīrā, kur ir svarīga ne tikai uzvara, bet arī citas lietas, piemēram ar kādu pārsvaru uzvara izcīnīta, tas nav mazsvarīgs faktors)

Map collection 3: Heart of Africa

Āfrika

Ja nu tu, dārgais lasītāj, esi ticis arī līdz šim aprakstam, tad pēc visa ieriekš rakstītā varētu šķist, ka visi paplašinājumi ir lieliski. Un šeit man nāksies apbēdināt – nē, diemžēl ir arī tādi papildinājumi, kas ir ne pārāk izdevušies, un Āfrika ir viens no tādiem. Nu, vismaz tā šķiet, skatoties pēc manas pieredzes. Kaut kas šeit ir salaists dēlī.
Tātad – šis spēles odziņai bija jābūt, hmm, pat īsti nezinu kā lai iztulko – “terrain cards”. “Apvidus kārtis” – šķiet kaut kā tā. (mūsu draugu lokā tās ir iesauktas par “terīnēm” 🙂 )
Apvidus kārtis attiecas uz ceļu krāsu, simbolizējot apkārtni, pa kuru tu ceļo. Sarkans/dzeltenis/oranžs simbolizē tuksnesi un savannu, zaļš/zils/lillā – džungļus un mežu betmelns/balts/pelēks – kalnus un augstienes. Izklausās diezgan forši.
Tātad – doma ir tāda, ka katram dalībniekam, spēli uzsākot, tiek iedalītas 2 šādas apvidus kārtis, un tās var ņemt kā parastas vilcienu kārtis. Ja būvējot ceļu, savām vilcienu kārtīm pievieno apvidus kārti, dubultojas punkti par uzcelto ceļa posmu. 1,2 un 3 posmu garuma ceļiem nepieciešama viena šāda kārts, 4,5 un 6 posmu ceļiem – divas kārtis. Bet ir viens liels BET! Lai izspēlētu apvidus kārti, vajag, lai tā būtu ne vien tam, kas būvē ceļu, bet arī vēl kādam pretiniekam. Un šeit rodas problēma – praksē ir tā, ka spēlei sākoties visi ātri izspēlē sākumā iedalītās kārtis, bet jaunas neņem, jo pēc tam citiem to vairs nav un izspēlēt vairs nevar. Līdz ar to praksē pēc pāris pirmajiem apļiem Āfrika pārvērša par ASV karti. Vispār jau tas it kā nebūtu nekas tāds īpašs (jo, kā atceramies, tad par ASV es rakstīju diezgan atzinīgus vārdus) Ir vēl viena problēmiņa. Oriģinālajā ASV kartē ceļu krāsas ir labi izkliedētas. Āfrikā (sekojot apakstītajam apvidus penterim par tuksnesi un džungļiem), ir tā, ka vairums dzelteno/sarkano/oranžo ceļu iet pa kartes kreiso pusi, zalie/zilie/lillā – pa labo. Ja paveicas, un misijas iedalās katram dažādās vietās vai šķērsām kartei, tad viss ir kārtībā. Bet gadās, ka 2 spēlētājiem misijas ir vienā pusē, trešajam otrā.
Un tad sanāk tā, ka 2 krāj un cīnās par saviem dzeltenajiem un oranžajiem, jo viņiem pārējās krāsas neder/nevajag, savukārt trešais bez konkurences savāc sev vajadzīgos zilos un zaļos un līdz ar to ātri vinnē, turklāt ar ievērojamu pārsvaru.
Iespējams, situāciju varētu labot, ļaujot izspēlēt apvidus kārtis vienkārši tad, ja tās tev ir rokā,. neatkarīgi no tā, vai tādas ir citiem partneriem vai nav. Tad arī būtu motivācija šīs kārtis ņemt.

 

Mans vērtējums – 5 vagoni no 10.
Iespējams, ja spēlē ar “pielabotiem” noteikumiem, varētu būt pat interesanti. Tomēr ir mīnusi – jau uzskaitītais krāsu sadalījums, kā arī tas, ka atšķirībā no iepriekšējiem papildinājumiem, kuros kartes bija abās laukuma pusēs, šajā karte ir tikai viena, un tā pati – ne tā izcilākā.
Mierina vien tas, ka arī cena šim papldinājumam ir viena no zemākajām.

Categorized: 140+, games
  • Raitis Bārbals

    Atkal mani pieci centi:
    Azija – bik boring. Max 120punktu spēlē. Vairāk imho neiespējami savākt pirms kāds nav beidzis spēli. Ļoti reti kad tiek ņemtas papildus missijas. Vienu varbūt, bet ne bieži. Pagājušajā sezonā spēlējām katru reizi attiecīgi rezultāti bija ļoti ļoti blīvi. Variēja no 90-110punktiem. Labā lieta – nobloķēt var, bet tad ļoti jāpacenšās, jo apkārtceļu daudz.
    Āzijas dubultspēle. Šī ir ņamma. Ja pirms spēles vēl pa aliņam izdzerts vai paniekots ar vīniņiem, tad vispār. Jautrība garantēta. Vienigi nepieciešami vismaz 6 spēlētāji, ko grūti katru reizi nodrošināt.
    Indija – var protams tās mandalas mēģināt būvēt, bet jāpaveicās ar missijām. Biežāk šis posms izpaliek. Attiecīgi karti vērtēju ar 0,5 punktiem augstāk ASV, bet ne tik tuvu kā Eiropu.
    Šveice – laba. Tur šaubu nav. Missijas mēdz atkārtoties !!! No vienas puses cool, no otras…. Nedaudz labāka par Skandināviju, bet tikai nedaudz. Nav tik izteiktu breik pointu kurus ja nepaspēsi uzbūvēt spēle cauri.
    Āfrika – tu pats daudz uzrakstīji. Par tām terain kārtim. Viens triks ir savākt divu terain kāršu maximumu visu laiku. Tas reāli nospiež citus. Nākas riskēt un ņemt missijas. Bet ja spēlē pa godīgo tad 200 punktus nav grūti sasniegt. Un pat vienam otru īpaši nebloķējot. Ilga spēle (dēļ tām kārtīm atkal).

    • Martins Baumanis

      Nezinu, mūsu kompānija Āzijā visai bieži tiek ņemtas papidus misijas (1x papildus cēlienu paņem praktiski visi, daži pat divus). Beigās var iečakarēt, tā ka konkurentam paliek tikai nogruvumu ceļi – kauliņi pietrūkst misijas izpildei utt. .
      Āfrikā (un Nīderlandē arī) ar miijām baigā loterija. Citur jau arī, bet šajās divās uzkrītoši

      • Raitis Bārbals

        Nu man jau šķiet ka tā nogruvumu ceļu izmantošana tomēr ir atbalstāma vairāk par cenšanos iet apkārt. Ātrāk pabeidzot spēli lielāka ispēja uzvarēt (jo citiem neizpildītas missijas). Pašam pirms nedēļas viena neizpildīta 6p missija (viss bija, aizmirsu uzbūvēt) norāva 10% no spēles punktiem. Un tas ir ļoti daudz. Ja neuzbūvē 10p missiju jau 15-20% off skatoties cik p vispār tev.

  • Pingback: Kas tie tādi – vilcieniņi – jeb ieskats Ticket To Ride (3. daļa) | cipans.lv()

  • kazhe

    Piekrītot Raitim par Āzijas garlaicību – tā ir spēle, kur ir relatīvi visvieglāk savākt “normālus punktus”. Izpildi divas misijas, tad ātri sabliez garos un/vai nogruvumu ceļus, ap 100 punktiem makā, un uzvarētājam virs 120 diez vai būs